“Satışlarımızda karşı tarafın ticari veya
mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişi (tüketici) olması
halinde, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Mesafeli Sözleşmeler
Yönetmeliği hükümleri uygulanır.”
Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
MESAFELİ SÖZLEŞMELER
YÖNETMELİĞİ
Dayandığı Kanun Numarası ve
Tarihi: 6502 - 7.11.2013
Resmi Gazete ile Neşir ve
İlânı: 27 Kasım 2014 - Sayı: 29188
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, mesafeli sözleşmelere ilişkin uygulama usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
mesafeli sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler
aracılığıyla yapılan satışlar,
c) Halka açık telefon
vasıtasıyla telekomünikasyon operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango
ve benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu
mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil,
uzun süreli tatil hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi
günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde
tüketicinin meskenine veya işyerine götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (d) bentlerindeki bilgi verme yükümlülüğü ile 18 inci ve
19 uncu maddelerde yer alan yükümlülükler saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma
hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve
onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri,
çocuk, yaşlı ya da hasta bakımı gibi ailelerin ve kişilerin desteklenmesine
yönelik sosyal hizmetler ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 48 inci
ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik:
Bilgisayar programı, uygulama, oyun, müzik, video ve metin gibi dijital şekilde
sunulan her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya
menfaat karşılığında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama
dışındaki her türlü tüketici işleminin konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı:
Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına
uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve
değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan
veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve
benzeri her türlü araç veya ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu
olan; taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik
ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü
gayri maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı
veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya
hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem
çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an
da dahil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle
kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel
kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet
sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel
kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel
kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal
sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel
kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya
mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı:
Mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı,
kısa mesaj, internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme
kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir
mesafeli sözleşme ile ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi
tarafından sözleşme konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan
mal veya hizmete ilişkin sözleşmeyi ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1) Tüketici,
mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya da buna karşılık gelen herhangi bir
teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki hususların tamamını içerecek şekilde
satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya
hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının
adı veya unvanı, varsa MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya
sağlayıcı ile hızlı bir şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya
sağlayıcının açık adresi, telefon numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile
varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve
adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının
tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde belirtilenden farklı iletişim
bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm
vergiler dahil toplam fiyatı, niteliği itibariyle önceden hesaplanamıyorsa
fiyatın hesaplanma usulü, varsa tüm nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile
bunların önceden hesaplanamaması halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması
aşamasında uzaktan iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi
üzerinden hesaplanamadığı durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) Ödeme, teslimat, ifaya
ilişkin bilgiler ile varsa bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya
sağlayıcının şikayetlere ilişkin çözüm yöntemleri,
g) Cayma hakkının olduğu
durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için
öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin
yapılacağı açık adres, faks numarası veya elektronik posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca
cayma hakkının kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından
faydalanamayacağına ya da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin
bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının
talebi üzerine, varsa tüketici tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken
depozitolar ya da diğer mali teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin
işlevselliğini etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının
bildiği ya da makul olarak bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi
donanım ya da yazılımla birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık
konusundaki başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine
yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
bilgiler, mesafeli sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini
açıkça kararlaştırmadıkça bu bilgiler değiştirilemez.